تولید كنسانتره در مجتمع مس سونگون از ظرفیت اسمی فراتر رفت
نوشته شده توسط : breketid

مدیرعامل مجتمع مس سونگون روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، با اعلام این خبر، گفت: كارخانه تغلیظ مس سونگون با توجه به سختی بالای ماده معدنی، بعد از گذشت چهار سال از راه ‌اندازی هنوز نتوانسته بود، به ظرفیت اسمی خود برسد.

' رضا شریفی ' افزود: با توجه به عمیق شدن معدن و ارسال ماده معدنی از زون هیپوژن و افزایش اندیس كار ماده‌ معدنی، سال به سال مشكل فوق حادتر می‌شد كه مهندسان و كارشناسان مجتمع با اعمال تغیرات اساسی در كارخانه تغلیظ موفق شدند ركورد ظرفیت اسمی آن را بشكنند.

وی گفت: برای رفع این مشكل و دستیابی به ظرفیت اسمی، آسیای نیمه‌ خودشكن و افزایش آن چندین طرح‌ اصلاحی طی دو سال گذشته در امور تغلیظ با همت و تلاش مضاعف كاركنان زحمتكش و دیگر امور پشتیبانی ‌كننده مجتمع و شركت ملی صنایع مس ایران انجام كه ماحصل آن دستیابی به ظرفیت تولید كارخانه تغلیظ مس سونگون یعنی 150هزار تن كنسانتره خشك در اسفند ماه جاری و همچنین تولید 155 هزار تن كنسانتره خشك تا پایان سال 90 بوده است.

شریفی اظهاركرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قراربود در سال جاری 144 هزار و 600 تن كنسانتره خشك در واحد تغلیظ مجتمع مس سونگون تولید شود.

به گفته وی، در سال گذشته در این واحد 142 هزار كنسانتره خشك تولید شده بود.

مدیرعامل مجتمع مس سونگون با اشاره به موفقیت های این مجتمع در كاهش استفاده از آب خام مصرفی، گفت: در سال 89 مقدار آب خام مصرفی این كارخانه یك میلیون و 191 هزار و 620 مترمكعب بود كه این رقم در سال جاری به یك میلیون و 40 هزار مترمكعب رسید كه این كاهش مصرف از دیگر موفقیت های مجتمع در سالجاری به شمار می رود.

' معدن و كارخانه تولید مس سونگون ' در استان آذربایجان شرقی واقع و فاصله این كانسار از شهر تبریز 130 كیلومتر و از شهرستان ورزقان 30 كیلومتر است كه در محدوده روستای تخریب شده سونگون واقع شده است.

این معدن در یك منطقه كوهستانی با متوسط دو هزار متر ارتفاع از سطح دریا بر روی كمربند مس جهانی قرار دارد.

این كانسار به صورت توده نفوذی بر روی رشته كوه‌های قره داغ قرار گرفته كه با 80 كیلومتر عرض، بخشی از كمربند آندزیتی آلپ- هیمالیا می ‌باشد و اختلاف ارتفاع در محدوده معدن حدود 750 متر می ‌باشد كه سبب ایجاد توپوگرافی شدید و دامنه‌های پرشیب شده‌ است.

كانی سازی اصلی كانسار، شامل كانی‌های مس و مولیبدن و دومین تولید كننده مس در ایران می ‌باشد.

ذخیره احتمالی معدن مس سونگون بیش از یك میلیارد تن و ذخیره قابل استخراج آن حدود 800 میلیون تن برآورد شده ‌است.

در این معدن غیر از فلز با ارزش مس، مولیبدن، طلا، نقره و دیگر عناصر با اهمیت به صورت فلزات همراه وجود دارند.

7236/587





:: برچسب‌ها: مکزیک , روز ,
:: بازدید از این مطلب : 281
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : یک شنبه 28 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: